Aplicación móvil basada en el contexto para promover el aprendizaje del idioma inglés - Context-based mobile application to encourage English language learning
Resumen
Abstract: Mobile telephony was initially marketed as communication and entertainment devices. It is currently used in different sectors such as education. Mobile applications, especially those related to language, stand out within the methods that support learning. Most applications use universal teaching strategies and propose situations that are unrelated to the user's socio-cultural environment. This is a drawback that may affect learning. This article presents the development of an Android application for the learning of English which is based on the information provided by the user that is of interest to you. The design of both the educational content and the mobile application that allow users to generate their own learning material according to their own interests is also presented. The case study is the assessment of the application within a computer science área.
Keywords: Context-based systems, Android, m-learning
Palabras clave
Texto completo:
PDFReferencias
Abowd, G. D., Dey, A. K., Brown, P. J., Davies, N., Smith, M., & Steggles, P. (1999). Towards a better understanding of context and context-awareness. In Proceedings of the 1st International Symposium on Handheld and Ubiquitous Computing (pp. 304–307). London, UK: Springer-Verlag. doi: 10.1007/3-540-48157-5_29
Calderón, D. (2015). Introducción al reporte Sorry y al aprendizaje del inglés en México. México: Mexicanos Primero. Recuperado de http://www.mexicanosprimero.org/images/stories/sorry/discurso-david-calderon-sorry.pdf
Consejo de Europa (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseñanza, Evaluación. Madrid, España: Instituto Cervantes. Recuperado de http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf
Cuello, J., & Vittone, J. (2013). Diseñando apps para móviles. Catalina Duque Giraldo. Recuperado de http://appdesignbook.com/es/contenidos/
Ertmer, P., & Newby, T. (1993). Conductismo, cognitivismo y constructivismo: una comparación de los aspectos críticos desde la perspectiva del diseño de instrucción. Performance improvement quarterly, 6 (4), 50-72.
Fernández, R. (2001). Glosario básico inglés-español para usuarios de Internet (4a ed.). Barcelona, España: Asociación de Técnicos de Informática. Recuperado de http://www2.ati.es/novatica/glosario/glointv4.pdf
Gómez, J. E., Hernández, V. L., & Morales, M. A. (2015). Arquitectura interactiva como soporte al aprendizaje situado en la enseñanza de la ingeniería. Educación en Ingeniería, 10 (20), 88–97.
Hurtado, L. L., & Forero, J. A. (2014). Metodología de evaluación de usabilidad de interfaces humano-máquina. Tecnura, Edición especial 2014, 103-113. doi: http://dx.doi.org/10.14483/udistrital.jour.tecnura.2014.SE1.a08
Jardines, F. J. (2010). Comparación de la educación a distancia con la educación presencial: modelos de educación, diseños instruccionales y rendimiento académico de los alumnos. InnOvaciOnes de NegOciOs, 7 (2). 293-314.
Kolangade, O. (2013). A Context-based framework for mobile applications (Master's thesis). Retrieved from http://scholarworks.rit.edu/theses/5530/
Lemus, M. E., Duran, K., & Martínez, M. (2008). El nivel de inglés y su problemática en tres universidades de México geográficamente distantes. En Memorias del IV Foro Nacional de Estudios en Lenguas (pp. 243-251). Quintana Roo, México: Departamento de Lengua y Educación.
Microsoft (2002). Computer Dictionary (5th ed.). Redmond, Washington: Microsoft Press.
Peña, A. (ed.). (2016). Mobile, Ubiquitous, and Pervasive Learning: Fundaments, Applications, and Trends. Switzerland: Springer.
Remacha, S. (2008). Infotech, English for computer users, Student’s Book (4th ed.). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
UNESCO (2013). Directrices de la UNESCO para las políticas de aprendizaje móvil. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002196/219662S.pdf
UNESCO (s.f.). El aprendizaje móvil. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Recuperado de
Stephens, R. (2013). Essential Algorithms: A Practical Approach to Computer Algorithms. Indianapolis, IN: Wiley.
Sun, L., Hou, J., Hu, X., & Al-mekhlafi, K. (2015). A Context-based Support System of Mobile Chinese Learning for Foreigners in China. Procedia Computer Science, 60, 1396–1405. doi: 10.1016/j.procs.2015.08.215
Van Gelderen, E. (2010). An Introduction to the Grammar of English (Revised ed.). Amsterdam, The Netherlands: John Benjamins Publishing Company.
Wanumen, L. F., Cavanzo, G.A., & Guevara, J.C. (2015). Plataforma de enseñanza aprendizaje de conceptos básicos de astronomía basada en un modelo de adaptación sensible al contexto y al perfil del usuario de Facebook. Horizontes Pedagógicos, 17 (2), 76–87.
Zheng, M., Cheng, S.H., & Xu, Q. (2016). Context-Based Mobile User Interface. Journal of Computer and Communications, 4, 1–9. doi: 10.4236/jcc.2016.49001
Enlaces refback
- No hay ningún enlace refback.
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons
Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 2.5 México.