Design of a prototype for configuring virtual learning environments based on gamification using UWE

Authors

  • David I. Chán Chán Facultad de Matemáticas,Universidad Autónoma de Yucatán,Mérida, Yucatán, México.
  • Raúl Antonio Aguilar Vera Facultad de Matemáticas,Universidad Autónoma de Yucatán,Mérida, Yucatán, México. http://orcid.org/0000-0002-1711-7016
  • Juan P. Ucán Pech Facultad de Matemáticas,Universidad Autónoma de Yucatán,Mérida, Yucatán, México.
  • Julio C. Díaz Mendoza Facultad de Matemáticas,Universidad Autónoma de Yucatán,Mérida, Yucatán, México.
  • Jesús A. Santos Tejero Instituto Tecnológico Superior de Valladolid,Tecnológico Nacional de México, Valladolid, Yucatán, México

DOI:

https://doi.org/10.32870/recibe.v10i1.217

Keywords:

Español

Abstract

This paper describes the design and evaluation of a system prototype for the configuration of Virtual Learning Environments based on Gamification. The prototype used the functional requirements derived from the analysis of a configurable and computable instructional model based on gamification elements. For development of the prototype was used the UML Web Engineering (UWE) methodology which tries to cover the complete life cycle of a Web application. This methodology proposes the development of five models. The evaluation of the prototype used at first the expert judgment technique and in a second moment the usability of the prototype was evaluated by a group of learners (students) who were asked to carry out an activity under a competitive scheme and answer an instrument that collected opinions from students based on a five-level Likert scale. The opinions in general terms were positive (in agreement or in total agreement) regarding the effort required for its use, regarding the interaction dynamics promoted to maintain the motivation and interest of the students, the response times to face the challenges as well as the benefits offered by the virtual learning environment in gamified scenarios.

Author Biographies

David I. Chán Chán, Facultad de Matemáticas,Universidad Autónoma de Yucatán,Mérida, Yucatán, México.

Ingeniero de Software egresado de la Facultad deMatemáticas. Comprometido con el desarrollo de software e investigación detecnologías para la resolución de problemas del cliente. Actualmente labora comoDesarrollador sr de plataformas web en una empresa importante de la península deYucatán.

Raúl Antonio Aguilar Vera, Facultad de Matemáticas,Universidad Autónoma de Yucatán,Mérida, Yucatán, México.

Doctor por la UniversidadPolitécnica de Madrid, España (Mención de Doctor Europeo) y el de Master enIngeniería de Software por la misma Institución, posee también el grado de Maestroen Educación Superior por la Universidad Autónoma de Yucatán. Actualmente esprofesor en la Facultad de Matemáticas de la Universidad Autónoma de Yucatán. Escoordinador de la Sección Académica de Ingeniería de Software de la AcademiaMexicana de Computación (AMEXCOMP). Su trabajo de investigación incluye lasáreas de Ingeniería de Software e Informática Educativa.

Juan P. Ucán Pech, Facultad de Matemáticas,Universidad Autónoma de Yucatán,Mérida, Yucatán, México.

Doctor en Sistemas Computacionales por la Universidaddel Sur, campus Mérida, México. Maestro en Sistemas Computacionales conespecialidad en Ingeniería de Software por el Instituto Tecnológico de Mérida,México. Actualmente es profesor en la Facultad de Matemáticas de la UniversidadAutónoma de Yucatán. Es miembro de la Academia Mexicana de Computación(AMEXCOMP). Su trabajo de investigación se centra en temas relacionados con laIngeniería de Software, Ingeniería Web e Informática Educativa.

Julio C. Díaz Mendoza, Facultad de Matemáticas,Universidad Autónoma de Yucatán,Mérida, Yucatán, México.

Ingeniero Industrial en Producción por el InstitutoTecnológico de Mérida (ITM). Maestro en Tecnologías de Información, por laUniversidad Interamericana para el Desarrollo (UNID). Especialista en Docencia dela Universidad Autónoma de Yucatán. Actualmente es profesor en la Facultad deMatemáticas de la Universidad Autónoma de Yucatán, e imparte asignaturas en lascarreras de Ingeniería de Software y Ciencias de la Computación. Su interés se enfocaal área de Ingeniería de Software Educativo

Jesús A. Santos Tejero, Instituto Tecnológico Superior de Valladolid,Tecnológico Nacional de México, Valladolid, Yucatán, México

Ingeniero en Sistemas Computacionales, Maestroen Tecnologías de Información, Profesor-Investigador Asociado C en el TecnológicoNacional de México campus Valladolid, experiencia de 18 años en docencia. Perfildeseable Prodep, responsable técnico de proyectos financiados por CONACYT de2018 a 2021, miembro de las Redes de Investigadores Internacionales INNOVADERy REDILAT, desarrollador de Software, líder de proyectos de T.I. con estándarP.M.I., evaluador de proyectos de investigación para publicaciones, actualmentecursando Doctorado en Investigación y Docencia por la UNISANT Valladolid.

Published

2021-09-02

How to Cite

Chán Chán, D. I., Aguilar Vera, R. A., Ucán Pech, J. P., Díaz Mendoza, J. C., & Santos Tejero, J. A. (2021). Design of a prototype for configuring virtual learning environments based on gamification using UWE. ReCIBE, Electronic Journal of Computing, Informatics, Biomedical and Electronics, 10(1), C1–16. https://doi.org/10.32870/recibe.v10i1.217

Issue

Section

Computer Science & IT