Discovering epistemological axes for academic programs in computer science through network analysis - Descubriendo ejes epistémicos para programas académicos en Ciencias de la Computación a través del análisis de redes
DOI:
https://doi.org/10.32870/recibe.v1i1.1Palabras clave:
Complex networks, knowledge discovery, knowledge management, epistemological axes, clustering coefficient.Resumen
Academic programs in higher education institutions (HEI) are constantly under construction. They are never finished at all. As reader could agree, the current merging of knowledge in present societies is inexorable. The available cyber-infrastructure is able to support new approaches in science development. Hence, academic programs in HEI are clearly under the pressure to be constantly modernized in order to provide valid and up to date knowledge. Every academic program has this challenge in present societies. Our approach is aimed at providing a practical method for discovering the epistemological axes through the use of some notions from complex networks analysis. We worked on “Computer Science” programs in the University Center for Exact Sciences and Engineering from the University of Guadalajara. Nevertheless, the proposed method could be easily extrapolated to different programs in HEI, due to similar nature of knowledge in diverse knowledge branches.Resumen: Los programas académicos en las instituciones de educación superior (IES) están constantemente en construcción. Nunca están terminados del todo. Como el lector podrá estar de acuerdo, la actual fusión de conocimiento en las sociedades presentes es inexorable. La ciber-infraestructura disponible es capaz de apoyar los modernos enfoques en el desarrollo de la ciencia. Por lo tanto, los programas académicos en instituciones de educación superior están claramente bajo la presión de ser constantemente modernizados para ofrecer conocimientos válidos y actualizados. En las sociedades actuales, todo programa académico tiene este problema. Nuestro enfoque está dirigido a proporcionar un método práctico para el descubrimiento de los ejes epistemológicos a través de la utilización de algunas nociones propias del análisis de redes complejas. Hemos trabajado en programas de "Ciencia Computacional" en el Centro Universitario de Ciencias Exactas e Ingenierías de la Universidad de Guadalajara. No obstante, el método propuesto puede ser fácilmente extrapolado a diferentes programas en IES, debido a la naturaleza consistente del conocimiento en las diferentes ramas de éste.Palabras clave: Redes complejas, descubrimiento de conocimiento, gestión del conocimiento, ejes epistemológicos, coeficiente de agrupamiento.Citas
Atkins, D.; Droegemeier, K.; Feldman, S.; Garcia-Molina, H.; Klein, M. L. and Messina, P.(2003). “Revolutionizing Science and Engineering through Cyberinfrastructure: Report of the National Science Foundation Blue-Ribbon Advisory Panel on Cyberinfrastructure”. Washington, DC: National Science Foundation.[on line] Retrieved June 16th 2011, from www.nsf.gov/cise/sci/reports/atkins.pdf
Bales, R. F. (1970). Personality and interpersonal behavior. New York: Holt.
Casillas, L. and Daradoumis, T. (2012) “An ontology structure for gathering and sharing knowledge among. scientists” Collaborative and Distributed-Research: Innovations in Technologies, Strategies and Applications. IGI Global Publishing, Hershey, Pennsylvania, USA.
Jankowski, N. (2007) “Exploring e-science: An introduction. Journal of Computer-Mediated Communication” 12(2), article 10. [on line] Retrieved June 15th 2011, from http://jcmc.indiana.edu/vol12/issue2/jankowski.html
Martin, K. (2003) “Epistemic Motion In Quantum Searching”. Oxford University Computing Laboratory.
Miller, G. A. (1956) "The Magical Number Seven, Plus or Minus Two. Some Limits on Our Capacity for Processing Information". American Psychological Association. Psychological Review, Vol. 101.
Popolo, D. (2012) “A New Science of International Relations”. Ashgate Publishing.
Watts, D. and Strogatz, S. (1998) "Collective dynamics of 'small-world' networks". Nature 393 (6684) pp 440–442.