Proposal to improve the review guide for visual Web Accessibility based on metrics
DOI:
https://doi.org/10.32870/recibe.v14i1.324Keywords:
Web Accesibility, Metrics, Visual Impairment, User Engagement, Educational PlatformAbstract
The article deals with the evaluation of Web Accessibility based on the visual perceptions of users of an Educational Platform for continuous teacher training of national scope. An improvement of the AW evaluation guide presented previously is presented based on a set of associated metrics. The validation of the proposal was carried out in the period September-October 2019. The cross-sectional descriptive research systematized 101 assessments regarding three selected pages of an Educational Platform using the evaluation guide including aspects to capture data on visual perceptions. The analysis of the results uses metrics based on contributions from other authors and appropriate to the problem. The validation of the proposal for the case study indicates that the Perceptible and Understandable principles present greater difficulties, which is reflected in access barriers. The detailed analysis indicates the substantive improvements to be considered in the web design and its evaluation with methods that include as tools evaluation guides applied by users and metrics to quantify the degree of AW completed. Finally, the importance of including users in AW reviews is maintained to have a broader vision that complements automatic evaluations.References
AENOR. (2020). Declaración de Accesibilidad. Obtenido de https://www.aenor.com/declaracion-de-accesibilidad
Asociación por los Derechos Civiles. (2019). El acceso a los servicios de la información y la comunicación de las Personas con discapacidad. Obtenido de https://accesibilidad-digital.adc.org.ar/adc-informe-empirico.pdf
Basili, V., Caldiera, G., & Rombach, H. D. (1994). The Goal Question Metric Approach. Encyclopedia of Soft. Eng.- vol. 2, 528-532.
Bühler, C., Heck, H., Perlick, O., Nietzio, A., & Ulltveit-Moe, N. (2006). Interpreting Results from Large Scale Automatic Evaluation of Web Accessibility. K. Miesenberger et al. (Eds.): ICCHP, 184–191.
García, F. (2006). De la convergencia tecnológica a la convergencia comunicativa en la educación y el progreso. ICONO 14-REVISTA DE COMUNICACIÓN Y NUEVAS TECNOLOGÍAS – ISSN: 1697 - 8293(7).
González López, Ó. R., Banegil Palacios, T. M., & Buenadicha Mateos, M. (2013). El índice cuantitativo de calidad web como instrumento objetivo de medición de la calidad de sitios web corporativos. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía.
Hilera, J. R., Amado-Salvatierra, H., Martínez, D., Viera, J., & Pestana, L. (2014). Accesibilidad web: Estudio de un caso con evaluación automática y evaluación de usuarios. VI Congreso Internacional sobre Aplicación de Tecnologías de la Información y Comunicaciones Avanzadas (ATICA2014), 149-156.
Hilera, J. R., Fernández, L., Suárez, E., & Vilar, E. T. (2012). Evaluación de la accesibilidad de páginas web de universidades españolas y extranjeras incluidas en rankings universitarios internacionales. Revista Española de Documentación Científia.
ISO / TMBG Junta de Gestión Técnica. (2021). Guía para abordar la accesibilidad en los estándares. Obtenido de https://www.iso.org/standard/57385.html
Lugo García, J. A., & García Pérez, A. M. (2011). Colección automática de métricas hacia un repositorio de mediones. Revista Facultad de Ingeniería Universidad de Antioquia, (58), 199-207.
Luján Mora, S. (2020). Accesibilidad Web. Obtenido de Definición de accesibilidad web: http://accesibilidadweb.dlsi.ua.es/?menu=definicion
Luján Mora, S. (2020). Accesibilidad Web. Definición de accesibilidad web. Obtenido de http://accesibilidadweb.dlsi.ua.es/?menu=definicion
Mariño, S. I., Alfonzo, P. L., & Godoy, M. V. (2020). Medidas de accesibilidad web. Aplicación en una plataforma educativa. European Scientific Journa, 16(1), 11-22,. Obtenido de http://dx.doi.org/10.19044/esj.2020.v16n1p11
Martins, B., & Duarte, C. (2022). Large-scale study of web accessibility metrics. Univ Access Inf Soc . Obtenido de https://doi.org/10.1007/s10209-022-00956-x
Mora, S. L. (2006). Accesibilidad en la Web: ¿Qué hace el atributo alt? Recuperado el diciembre de 2016, de http://accesibilidadenlaweb.blogspot.com.ar/2006/03/qu-hace-el-atributo-alt_17.html
Naftali, M. R. (2010). Análisis e Integración de métricas para la Accesibilidad Web (Tesis de Grado). Facultad de Ingeniería. Universidad de Buenos Aires.
Organización Mundial de la Salud. (marzo de 2023). Discapacidad. Datos y cifras. Obtenido de https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/disability-and-health
Pagnoni, V. K., & Mariño, S. I. (2021). Una guía de Accesibilidad Web para portales educativos. La revisión de usuarios. Congreso Argentino de Ciencias de la Computación. CACIC 2021. .
Paniagua L., A., Bedoya R., D., & Mera, C. (2020). Un método para evaluar la accesibilidad y usabilidad en aplicaciones móviles. Obtenido de TecnoLógicas , 23 (48), 99-117: https://doi.org/10.22430/22565337.1553
Parmanto, B., & Zeng, X. (2005). Metric for Web accessibility evaluation. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 1394-1404.
Pinargote Ortega, M., Cruz Felipe, M. d., & Ureta, G. D. (2018). Propuesta de sitio web accesible para personas con discapacidad visual. Obtenido de DOI: 10.18502/keg.v3i1.1509
Quizhpi, M. (2015). Creación de páginas Web accesibles a usuarios con Discapacidad (Informe de Tesis). Obtenido de http://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/4932
Román Durán, M., Bernier Villamor, J. L., & Fernández Rodríguez, G. (2013). Estudio Cuantitativo de la Accesibilidad Web de las Universidades Españolas. Ibersid, 49-55. ISSN 1888-0967.
Shawn, L. H. (marzo de 2019). Resumen de los estándares de accesibilidad de W3C. Obtenido de https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/es
Shawn, L. H. (2019). Resumen de los estándares de accesibilidad de W3C. Obtenido de https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/es
Tabares, V., Duque, N. D., Flórez, J., Castaño, N., & Ruiz, K. J. (2014). Evaluación de accesibilidad en sitios web educativos. Revista Vínculos, 29-40.
W3C. (2009). Web Content Accessibility Guidelines 2.0 (WCAG). Recuperado el 2015, de http://www.sidar.org/traducciones/wcag20/es/
W3C. (2016). Entendiendo WCAG 2.0: Una guía para comprender e implementar las Pautas de Accesibilidad al Contenido Web 2.0. Obtenido de https://www.w3.org/TR/UNDERSTANDING-WCAG20/Overview.html#contents
W3C. (2016a). Entendiendo WCAG 2.0. Uso del color. Obtenido de https://www.w3.org/TR/UNDERSTANDING-WCAG20/visual-audio-contrast-without-color.html
W3C. (2016b). Entendiendo WCAG 2.0. Contenido no textual. Obtenido de https://www.w3.org/TR/UNDERSTANDING-WCAG20/text-equiv-all.html
W3C. (2016d). Entendiendo WCAG 2.0. Sugerencia de error. Obtenido de https://www.w3.org/TR/UNDERSTANDING-WCAG20/minimize-error-suggestions.html